luni, 11 noiembrie 2013

Manastirea Bixad rezista in fata tavalugului retrocedarilor. Osenii sunt hotarati sa isi apere biserica amenintata de Episcopia Greco-Catolica de Maramures, cu demersuri in justitie. Catolicii ameninta ca vor continua lupta pentru aceasta manastire, chiar daca va trebui sa apeleze la forurile internationale europene si americane.

Se pare ca istoria de la 1700 se repeta pentru ardeleni. Daca in urma cu 300 de ani ortodocsii erau scosi din biserici cu armatele imperiului habsburgic conduse de generalul A. Bukov, astazi acelasi lucru se incearca cu ajutorul jandarmilor - salariati ai Statului Român. Daca atunci legile tarii se dictau de la Viena, astazi se dicteaza din SUA si UE. Daca in urma cu trei secole se foloseau tunurile si sabia, astazi se foloseste, cu acelasi succes, Justitia română. Atunci, dar si azi, Vaticanul si-a urmarit aceleasi interese: PROZELITISMUL in tarile ortodoxe. 
Prin tavalugul retrocedarilor trece si una din cele mai importante asezaminte monahale din nord-vestul Romaniei: Manastirea ortodoxa de la Bixad (SM), reprezentativa pentru ortodocsii din zona. Joi, 7 noiembrie, anul 2013, aceasta manastire a trecut printr-o situatie aproape similara cu cea din perioada ocupatiei Imperiului Habsburgic, cand manastirea a fost luata cu forta de la ortodocsi si data catolicilor. 
 
In urma unei sentinte judecatoresti, Episcopia Greco-Catolica de Maramures a castigat o parte din curtea manastirii ortodoxe din Bixad si cateva cladiri. Decizia judecatoreasca nu a fost pusa in aplicare din doua motive: datorita opozitiei localnicilor si a unor chestiuni legate de procedura juridica. Episcopia Greco-Catolica a actionat in instanta doar Manastirea Ortodoxa Bixad. O parte din cladirile revendicate nu apartineau manastirii ortodoxe, ci Consiliului Judetean Satu Mare care nu facea parte din proces. 


Sentina judecatoreasca a starnit tulburari in popor
Aflandu-se in popor despre existenta unei sentinte judecatoresti care punea in pericol linistea asezamantului monahal de la Bixad, spiritele au inceput sa se incinga. Pe de o parte preotii greco-catolici din zona se laudau ca in curand vor sluji in biserica manastirii: “A venit momentul sa scapam de ortodocsi. De acum Bixadul va fi din nou greco-catolic”, iar pe de alta parte localnicii nemultumiti au amenintat ca daca vor veni cu jandarmi sa ii scoata pe ortodocsi din manastire, va iesi revolta in popor. De la localnici am aflat ca in comuna Bixad sunt doar cateva familii greco-catolice, ceea ce reprezinta un procent foarte mic comparativ cu numarul mare (de ordinul miilor) al ortodocsilor din comuna. Reprezentantii episcopului greco-catolic, Vasile Bizau, care au participat la eveniment spuneau ca “dupa calculele noastre, chiar daca neoficiale, in zona Bixadului ar fi cateva mii de greco-catolici si nu doar cateva familii cum spuneau localnicii”.
Pentru a evita tulburari in popor, autoritatile locale au chemat la o consfatuire toate partile implicate: Episcopia Ortodoxa, Episcopia Greco-Catolica, reprezentanti ai Consiliului Judetean si ai primariei Bixad etc. Dintre toti cei invitati la dialog, singurii care au lipsit au fost reprezentantii Episcopiei Greco-Catolice de Maramures, justificand ca o decizie judecatoreasca nu se mai discuta ci trebuie aplicata numaidecat: “Nu mai avem ce negocia cu partea ortodoxa, am avut deja destule intalniri in instanta. Acum nu au decat sa respecte legea! Maine vom merge cu executorul sa aplicam sentinta”. In urma discutiilor avute la aceasta intrunire Episcopia Greco-Catolica a fost anuntata ca o parte a terenului si cateva cladiri sunt in proprietatea Consiliului Judetean si nu a manastirii ortodoxe. In aceasta situatie, Episcopia Greco-Catolica poate primi de la ortodocsi doar o mica suprafata care constituie o portiune de la intrare, ce cuprinde si un paraclis de vara ridicat de ortodocsi dupa 1989.

“Nu acceptam alta varianta”
In dimineata zilei de 7 noiembrie un insemnat efectiv de jandarmi dotat cu scuturi, bastoane si gaze lacrimogene, au insotit executorul judecatoresc si cativa preoti greco-catolici necunoscuti de localnici in vederea punerii in practica a sentintei. Episcopia Greco-Catolica nu a vrut sa renunte cu nimic in favoarea ortodocsilor: “Vrem ca aici sa facem o manastire greco-catolica. Vom aduce cativa parinti franciscani care se vor ruga pentru binele neamului romanesc” spun reprezentantii episcopului unit Vasile Bizau.
Preotul ortodox Marcel Malanca, prezent alaturi de credinciosi la Bixad spune ca nu vede nici o solutie constructiva in intentia Episcopiei Unite: “Mi se pare absurd sa faci o manastire catolica in curtea unei manastiri ortodoxe. In situatia aceasta mereu pot aparea disensiuni intre credinciosi”. Pentru a calma populatia nemultumita, primaria comunei Bixad a oferit alternativa unui schimb de teren in alta parte, oriunde si-ar fi ales greco-catolicii. Episcopia Greco-Catolica de Maramures a refuzat categoric orice alta variant,dorind cu orice pret sa devina  proprietara in incinta manastirii ortodoxe: “Acolo e dreptul nostru oferit de Justitie. Legea e lege si trebuie respectata”.

“Noi suntem victime”
La putin timp dupa tulburarea din 7 noiembrie de la Bixad, Episcopia Greco-Catolica a emis un comunicat de presa in care se victimiza acuzand administratia locala si Biserica Ortodoxa de nerespectarea deciziilor judecatoresti si implicare activa prin Institutiile sale in epurarea culturala si religioasa a comunitatii greco-catolice minoritare incepute de regimul communist. In acelasi context, in dimineata zilei de 7 noiembrie, cu putin inainte de a se deplasa la Bixad, protopopul greco-catolic, pr. Feher Iacob, sustinea ca Biserica Greco-Catolica a facut puscarie pentru ca azi sa se poata bucura de aceste clipe: “doar cei care au trait in puscarii pot intelege bucuria zilei de azi. Am suferit atat de mult in puscarii datorita ortodocsilor si acum sa renuntam?!”.
Fostul detinut politic, monahul ortodox Teodor Stanescu de la manastirea Petru Voda, jud. Neamt, spune: “catolicii cat si protestantii si ortodocsii au facut puscarie din aceleasi motive, pentru ca au crezut in altceva decat in materie. Credeau in existenta lui Dumnezeu. Pe langa acest motiv greco-catolicii au facut inchisoare si din motivul ca refuzau categoric sa iasa de sub influienta unor interese politice occidentale. Erau sub ascultare directa de Vatican, motiv pentru care au fost cei mai aprigi opozanti ai desfiintarii concordatului[1]. Suferinta noastra din inchisori nu are nici o legatura cu scandalurile de retrocedari de azi. Stim cu totii destul de bine cum au fost date legile retrocedarilor”. 

“Vrem pace. Suntem biserici surori”
Pentru a impiedica punerea in executie a sentintei, cateva sute de credinciosi impreuna cu cativa preoti ortodocsi din zona s-au asezat in poarta manastirii cantand pricesne. La aparitia executorului judecatoresc si a reprezentantilor episcopului unit Vasile Bizau, populatia nemultumita a scandat: “Suntem ortodocsi!”, “Nu vrem catolici!”, “Lasati-ne in legea noastra!”, “Plecati cu tarusii[2] vostrii de aici” etc. Protopopul greco-catolic, pr. Feher Iacob, facaea mereu apel la pace spunand ca “suntem biserici surori, toti suntem români, si intre noi nu ar fi trebuit sa existe injurii si amenintari. Noi avem ganduri bune si nu am venit aici sa ne certam”.
Reprezentantii ierarhului unit Vasile Bizau, aflati la fata locului se disculpau spunand ca “tensiunile au aparut datorita preotilor ortodocsi care instiga la ura interconfesionala si epurare etnica”, mentionand printre altele: “cand a inceput acest proces preasfintitul nostru nu era instalat ca episcop si nu si-a dorit acest proces dar sustine dorinta credinciosilor pe care ii pastoreste. Daca credinciosii ne-au rugat sa le fim alaturi, nu puteam sa ii refuzam. La cererea lor vom continua demersurile necesare pentru a obtine ceea ce ne ofera legea”. Episcopia Greco-Catolica de Maramures are mai multe procese intentate impotriva unor lacasuri de cult ortodoxe: manastiri si parohii. Reprezentantii Episcopiei Unite de Maramures spun ca toate acestea au fost intentate la cererea credinciosilor greco-catolici.

Un alt proces
Ambitia unitilor a fost stopata, cel putin temporar, de o ordonanta de urgenta. Consiliul Judetean Satu Mare a cerut sa fie implicat ca parte in proces deoarece patrimoniul castigat in acea sentinta nu e al manastirii ortodoxe, ci se afla in proprietatea sa. Greco-catolicii spun ca aceasta e o chestiune de termen scurt si, in final, vor obtine sentinta de care vor avea nevoie, bazandu-se pe ajutor din afara granitelor Romaniei: SUA si UE. Reprezentantii episcopului greco-catolic Vasile Bizau spun ca aceasta amanare nu va dura mult: “Veti vedea ca nu peste mult timp vom sluji la manastirea greco-catolica din Bixad. Daca va fi cazul vom apela si la instantele internationale”. 

Fals istoric de tip iezuit
In comunicatul de presa al Episcopiei Greco-Catolice de Maramures este redactat si un istoric al manastirii Bixad in care se spune ca asezamantul monahal a fost ctitorit de catolici la 1700 invocand numele calugarului bazilitan Isaia. In “istoricul” fabricat de Episcopia Greco-Catolica nu se mentioneaza nimic de existenta unui lacas ortodox inainte de 1700 la Bixad, ci doar de faptul ca ea a fost luata de la uniti in 1948 de catre comunisti.
Profesorul de istorie Nicolae Muresan spune ca istoria manastirii prezentata de Episcopia Greco-Catolica de Maramures e falsa, deoarece sunt atestari ale locasului monahal cu mult timp inainte de cucerirea Ardealului de catre habsburgi: “Inainte de impunerea uniatismului in Ardeal, la anul 1614 se stia de schitul de la Bixad ca apartinea manastirii ortodoxe Vetis, iar in 1648 se stie ca aici a exixtat preotul ortodox Popa Ilies. La infiintare avea hramul sfintilor apostoli Petru si Pavel. Aceasta manastire avea un important rol misionar deoarece de aici se distribuiau in mai multe locuri din zona carti ortodoxe”. Referitor la calugarul catolic Isaia mentionat in comunicatul Episcopiei Unite de Maramures, istoricul N. Muresan ne spune ca era venit din Muntele Athos: “A fost trimis de catre patriarhul de Constantinopol sa cerceteze situatia catolicizarii prin uniatism din Rusia si Ucraina. Fiind prins a fost dus la Roma unde pentru a scapa cu viata a acceptat sa treaca la catolicism. Cand Isaia a fost trimis de Biserica Romei ca misionar in Ardeal a ajuns si la manastirea de pe dealul Bixadului care, ulterior, a fost luata fortat de la ortodocsi si data catolicilor”.

Narcis Savescu
Sanda Roxana Baciu


Cum au impus habsburgii greco-catolicismul in Maramures, vedeti aici: http://astradrom-filiala-bihor.blogspot.ro/2013/11/biserica-greco-catolica-din-maramures.html

Retrocedarile si prozelitismul catolic in rasaritul Europei: http://acasa.bisericaortodoxapetrani.ro/?p=2701

Asteptarea executorului:

Sosirea executorului si a reprezentantilor episcopului greco-catolic:

Preotii catolici cu tarusii:

Protestatari scandand lozinci:




[1] Concordatul este un act politic incheiat in timpul guvernarii lui Iuliu Maniu intre Statul Vatican si Statul Român. Prin acest act se favoriza cultul catolic in defavoarea Statului Român deoarece catolicismul devenise stat in stat condus de la Vatican prin ierarhii catolici fara dreptul ca autoritatile romane sa intervina, conform anumitor articole prevazute in document. Guvernul lui Petru Groza a anulat valabilitatea acestui concordat.
Detalii despre concordat, vezi aici:   
Concordatul Vaticanului cu România (I)   http://acasa.bisericaortodoxapetrani.ro/?p=2495
Concordatul Vaticanului cu România (II)   http://acasa.bisericaortodoxapetrani.ro/?p=2499
Concordatul Vaticanului cu România (III)  http://acasa.biseric...cu-romania-iii/
Concordatul Vaticanului cu România (IV) http://acasa.bisericaortodoxapetrani.ro/?p=2509
Concordatul Vaticanului cu România (V)  http://acasa.bisericaortodoxapetrani.ro/?p=2512
  Ce sunt concordatele?  http://acasa.bisericaortodoxapetrani.ro/?p=2199
  VALERIU ANANIA - PRO MEMORIA. ACŢIUNEA CATOLICISMULUI ÎN ROMÂNIA INTERBELICA:
  http://foaienational...pro_memoria.pdf
[2] Se refereau la tarusii adusi de preotii uniti sa delimiteze terenul ce trebuia pus in posesie.



Fotografiile atasate la acest articol au fost preluate de pe pagina de facebook a lui Remus Tiplea: https://www.facebook.com/tiplea.remus?fref=ts

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu

Decizia de publicare a opiniilor dvs. ne aparţine în întregime. Responsabilitatea juridică pentru conţinutul comentariilor dvs. va revine în exclusivitate. In cazul in care contin expresii necuviincioase sau calomnii suntem nevoiti sa-l anulam. Va multumim pentru intelegere.